Argument

FEDERATIA   DE   AIKIDO-LIFE

 

 

Grupe :   – preşcolari;
                    – şcolari;
                    – adulţi. 

                                                                               

   Cursul de Aikido-Life a fost conceput pentru a veni în sprijinul practicanţilor ca modalitate de adaptare la noile presiuni şi cerinţe impuse de societatea modernă aflată într-o continuă evoluţie şi transformare.  Aikido-Life practicat ca mod de viaţă şi disciplină sportivă asigură praticanţilor un echilibru psiho-fizic atât de necesar omului modern pentru a face faţă cerinţelor impuse de ritmul societăţii actuale.

Dacă educaţia a apărut ca o necesitate de cunoaştere pentru adaptare / supravieţuire, atunci oamenii de astăzi au nevoie de o educaţie complexă atât în plan fizic cât şi psihic. Prin studiul aprofundat a disciplinei Aikido-Life dobândim caractere puternice şi echilibrate, dacă este practicat ca:

        • mod / stil de viaţă;
        • artă marţială – metodă de autoapărare; autodisciplină;
        • disciplină sportivă;
        • învăţătură, filozofie, experienţă, experiment.

Acestea practicate împreună, se adresează tuturor amatorilor indiferent de sex, vârstă, abilităţi fizice, dar mai ales copiilor, în mâinile cărora va sta destinul societăţii de mai tarziu.

Studiul Aikido-Life poate fi aprofundat în fiecare etapă conform cu posibiltăţile psiho-somatice ale practicanţilor. Cursul este gândit flexibil şi deschis optimizării sale în funcţie de “reacţia” practicanţilor în timpul derulării sale, întrucât se adresează unei anumite grupe de elevi şi menţine aceleaşi obiective, având însa conţinuturi într-o evoluţie continuă de la un an de studiu la altul.

 

OBIECTIVE CADRU

 

  • Dezvoltarea echilibrului psiho-fizic al practicanţilor;
  • Dezvoltarea respectului faţă de muncă şi valorile umane;
  • Să facă faţă agresiunilor exterioare şi interioare; (autoapărare şi stăpânire de sine)
  • Dezvoltarea armonioasă a corpului.

 

OBIECTIVE DE REFERINŢĂ

 

Pe termen scurt:

      • însuşirea cunoştinţelor practice (exerciţii de luptă şi norme etice) ale Aikido-Life;
      • însuşirea cunoştinţelor teoretice (filizofice) ale Aikido-Life şi aplicarea acestora ca mod de viaţă;
      • dobândirea calităţilor fizice, psihologice şi sociale ale practicantului necesare evoluţiei sale în etapele următoare ale vieţii (şcoală, familie, societate etc.);
      • participarea la competiţii/întreceri (cupe, festivaluri, demonstraţii, campionate etc.) organizate de club şi alte organizaţii de profil.

 

Pe termen mediu şi lung:

      • participarea la antrenamentele şi stagiile organizate de Club şi Federaţie;
      • obţinerea gradaţiilor KYU, DAN- Cadet, DAN Aikido-Life (centura neagră);
      • formarea tinerilor în domeniul managementului cluburilor şi asociaţiilor;
      • organizarea de stagii de pregătire cu caracter special pe profil; stabilirea de contacte interne şi internaţionale cu alţi maeştri de Aikido şi alte arte marţiale asociate, prin participarea la stagii de pregătire şi seminarii;
      • participarea la seminarii şi aplicaţii practice în domeniul Aikido-Life organizate de Club;
      • formarea şi perfecţionarea instructorilor de Aikido-Life, Copii si Adulţi;
      • explicarea importanţei disciplinei Aikido-Life asupra comportamentului practicantului în relaţia sa cu factorii înconjurători;
      • demonstrarea practică a mobilitaţii şi coordonării propriilor mişcări ale corpului;
      • demonstrarea principiilor şi tehnicilor de apărare învăţate individual şi cu parteneri;

Notă:

      • obiectivele pot fi modificate după caz pe grupe sau individual cu ajutorul celorlalţi factori implicaţi (practicanţi, familie, profesori, societate).

 

CONŢINUTURI

  • Artele martiale: istorie, practica, filozofie si Aikido-Life;
  • Spiritul DOJO (sala de antrenament sau locul unde se caută calea, autocunoasterea);
  • Atitudinea elevului faţă de antrenament;
  • Explicarea şi demonstrarea practică a principillor filozofice ale Aikido-Life;
  • Elementele de bază din Aikido-Life;
  • Dezvoltarea calităţilor motrice de bază;
  • Învăţarea atacurilor şi parărilor;
  • Învăţarea căderilor;
  • Învăţarea procedeelor de fixare;
  • Învăţarea procedeelor de aruncare;
  • Învăţarea mânuirii armelor (baston, sabie, cuţit, nunchuck, altele) şi folosirea lor în tehnica de autoapărare;
  • Învăţarea tacticilor de luptă cu unul sau mai mulţi parteneri;
  • Aplicaţii: lecţii practice pentru supravieţuire şi învăţarea relaţionării în diferite situaţii.

 

ACTIVITĂŢI   DE   ÎNVĂŢĂRE

  • Studierea unor materiale bibliografice specifice (cărţi, pliante, articole, reviste, filme documentare, planşe tematice);
  • Cursuri, seminarii, discuţii, dezbateri, expuneri;
  • Întreceri pe grupe şi perechi;
  • Antrenamente specifice ce urmăresc însuşirea tehnicilor de luptă cu şi fără arme;
  • Problematizarea unor teorii lansate prin intermediul unor materiale;
  • Completarea unor fişe de evaluare legate atât de latura teoretică cât şi practică;
  • Participarea la concursuri, demonstraţii, stagii şi seminarii;
  • Participarea la examenele de grad Kyu şi Dan şi Dan Cadet Aikido-Life.

 

EVALUARE

 

Se vor folosi următoarele tehnici şi metode de evaluare:

  • Fişe de evaluare şi observaţie ;
  • Chestionare şi teste structurate ;
  • Fişe de autoevaluare;
  • Demontraţii practice ;
  • Examene de grad Kyu şi Dan şi Dan Cadet Aikido-Life;
  • Examene finale de absolvirea cursurilor ;

 

                                                                                       

AIKIDO – LIFE

  STIL  DE  VIATA 

 

                     

                                Motto:

               „ Să-i cunoşti pe ceilalţi înseamnă înţelepciune,   Să te cunoşti pe tine însuţi înseamnă iluminare.”

     

     

AIKIDO – LIFE

– stil de viatã –

( mijloc de modelare a comportamentului uman)

       Ioan Grigorescu,

 Shihan   Fondator  Aikido-Life

 

 

De ce Aikido-Life?

  Ideea iniţierii Aikido-Life a luat naştere ca urmare a unei perioade îndelungate (de peste 35 de ani) de practică în Aikido precum şi a experienţei acumulate în această perioadă în calitate de La acestea se adaugă şi studierea, atât în calitate de elev cât şi de instructor, a mai multor stiluri de arte marţiale: Judo, Karate, Kung fu, Taijiquan, Systema, Wing Chun şi diverse  discipline asociate bazate pe dezvoltarea extrasenzorială(.Qi Gong, Nei Dan,  Miao Tong, Nei Gong, Shaolin Yi Jin Jing, Jing Luo).

  Aikido-Life a prins contur din dorinţa de a practica exerciţii de luptă şi tehnici (discipline) de dezvoltare personală cât mai diverse, fară sa fie încadrate sau limitate de „şablone” utopice, concepte, dogme şi tehnici de luptă, care  nu fac altceva decât să transforme practicantul într-un tributar al tiparelor.

 Practicând Aikido după principiile etice şi morale  aplicate şi ca mod de viaţă , experimentate în Dojo şi în afara acestuia, cu ajutorul mai multor generaţii de elevi au dus la rezultate evidente.  În timp toate acestea m-au determinat să le includ în programa  de predare, oferind  o nouă viziune integrată, complexă, asupra artelor marţiale: AIKIDO-LIFE.

 Aikido-Life este o Arta Marţială modernă, care sintetizează procedee de luptă din toate şcolile de arte marţiale, bazate pe principii filozofice vechi şi noi despre lume şi viaţă, ce se adresează în aceeaşi măsura corpului şi minţii; obiectivul său principal fiind realizarea deplinei armonii între acestea, precum şi dezvoltarea unei personalităţi puternice şi echilibrate.

Toate acestea împreună, practicate zi de zi pot deveni un mod de viaţă pentru fiecare.

Fiind susţinut la nivel naţional şi internaţional de Maeştrii de Aikido şi de Instructori ai altor Arte Marţiale şi Discipline Asociate, precum şi de elevi, părinţi, prieteni, am fost încurajat şi am hotărât să promovez acest mod de practică totală, completă, permanentă sub denumirea de AIKIDO – LIFE.

 

Principii filozofice  de baza     

  • Ai – armonie, unitate, pace, toleranţă, iubire.
  • Ki – energie, spirit, forţă.
  • Do – cale, metoda, mod/stil de viaţă, învăţătură, disciplină.
  • Life – trăire, practicare, experienţă, experiment
  • Sincronism şi Intuiţie
  • Acţiune – Reacţiune
  • Centru (Seika-No-Itten)
  • Pozitiv – Negativ (Irimi – Tenkan)

Învăţătură – stil/mod de viaţă

Aikido-Life reprezintă, pentru cel care practică această Artă Marţială, o alegere, o opţiune de viaţă. Sinteza tehnicilor de luptă diverse şi eficiente conjugate cu principiile filozofice, realizează o împletire a acestora, reprezentând pentru practicanţii adevăraţi  UN MOD DE VIAŢĂ.

 

Calea păcii şi a armoniei         

Fondatorul Aikido-ului, O-Sensei Morihei Ueshiba, a gândit Aikido ca un mod eficient de autoapărare, bazat pe utilizarea tuturor energiilor umane, fizice şi psihice, şi având ca scop final declarat intrarea în armonie a practicanţilor cu tot ceea ce îi înconjoară. De aceea,  Aikido este cunoscut ca fiind Calea păcii si a armoniei”.

Aikido-Life urmăreşte armonizarea apărării şi atacului, principiul său de bază fiind echilibrul universal al celor două forţe contrare şi complementare: forţa negativă, Yin, şi forţa pozitivă, Yang.  Prin urmare, acest principiu al echilibrului contrariilor se regăseşte în toate tehnicile Aikido-Life, concretizandu-se în adaptarea apărării la tipul atacului (fizic sau spiritual) şi urmărindu-se, totodată, ca cel care se apără să înveţe să folosească energia adversarului pentru a-l descuraja, imobiliza.

Se remarcă faptul că nu se urmăreşte distrugerea adversarului, ci înţelegerea cu acesta, armonizarea celor două forţe contrare. Această atitudine derivă şi din una dintre cele mai importante reguli din Aikido-Life: respectarea  de către practicant, prin tot ceea ce face, a principiilor armoniei- nonviolentei- iubirii.

Prin Aikido-Life se învaţă modul în care, în timp, poţi obţine beneficii datorită gândirii pozitive şi modul în care te poţi schimba prin iubire.

Practicanţii adevăraţi sunt conştienţi de posibilitatea de a-şi modela propriul comportament, cunoscând faptul ca ceea ce ţine de caracterul lor reprezintă suma tuturor acţiunilor pe care le întreprind şi, prin urmare, ei caută să desfăşoare cât mai multe acţiuni pozitive, constructive şi toate aceasta prin autoexperiment şi susţinut continuu de mentor.

    Toate tehnicile din Aikido-Life se bazează pe cunoaşterea şi armonizarea cu legile Universului.

Din acest motiv, elevul trebuie să ţină cont de principiile de morală şi etică pe care le promovează această Disciplină. În caz contrar, el nu îşi va găsi locul în Dojo-ul de Aikido-Life şi, din păcate, nu va cunoaşte beneficiiile rezultate din eliberarea de stresul cotidian şi găsirea echilibrului interior atât de necesar. Prin antrenamentele de Aikido-Life se învaţă, pe de o parte, o metodă eficientă de autoapărare, iar pe de altă parte, se dezvoltă capacitatea elevului de a face faţă tuturor situaţiilor din viaţă prin stăpânirea corpului şi spiritului, a energiilor fizice şi spirituale.

Ca urmare a cunoaşterii legilor armoniei şi echilibrului, un practicant de Aikido-Life este o persoană sigură pe ea, care ştie că problemele vieţii nu trebuie să-i provoace teamă, ci să o mobilizeze să găsească soluţii, este o persoană care ştie că în viaţă există atât urcuşuri, cât şi coborâşuri, dar, indiferent de ceea ce se întâmplă, valoarea sa ca individ nu se modifică.

Însă, pentru a ajunge la un asemenea nivel, elevul trebuie să participe cu conştiinciozitate la antrenamente, să fie modest să colaboreze cu ceilalţi practicanţi şi să ţina cont de ceea ce se cere de la el. Şi nu va putea face toate aceste lucruri decât dacă practică Aikido-Life cu dăruire şi în măsura în care crede cu adevărat în ceea ce face.

 

Respect

Dăruirea şi credinţa practicantului sunt dovedite de respectul cu care tratează el această Disciplină, respect ce se reflectă în toate acţiunile sale din cadrul Dojo-ului, dar, mai ales, în cele din afara acestuia.

Elevul trebuie să înţeleagă că Aikido-Life este un lucru foarte serios, iar dacă vrea să-l practice bine, este nevoie să muncească foarte mult cu bucuria faptului că se găseşte  pe calea cea bună. El trebuie să conştientizeze faptul că pentru a progresa este nevoie de muncă multă, dăruire totală la antrenamente, sinceritate şi cooperare cu profesorul, partenerii.

 

Sinceritate si daruire

Dacă în timpul antrenamentelor elevul munceşte cu sinceritate şi dăruire, Aikido-Life îi va schimba modul de gândire şi de acţiune-atitudine.

Lucrând cu seriozitate în Dojo, căutând să fie cât mai atent şi să facă fiecare lucru cât mai corect, practicantul de Aikido-Life va ajunge să trateze cu aceeaşi seriozitate şi celelalte aspecte din viaţa sa. De asemenea, dacă în Dojo se munceşte cu plăcere (sau învaţă cum se poate munci cu plăcere), în mod inconştient, elevul ajunge să dea totul din el, învaţă să profite de antrenamente şi, treptat, îşi depăşeşte propriile bariere. În momentul în care practicantul trece de limitele pe care şi le cunoştea, el face, de fapt, paşi mari în propria să viaţă.

Independenţa

Pentru a putea da totul la un antrenament, elevul trebuie să fie independent, în sensul de a fi foarte concentrat asupra a ceea ce trebuie să facă şi, pe de o parte, să nu îl mai preocupe grijile şi problemele din “afară”, din viata sa cotidiană, iar pe de altă parte, să nu piardă timpul uitandu-se în stânga şi în dreapta, urmărind tot ceea ce fac ceilalţi.

Acest ultim aspect nu excude, însă, posibilitatea ca practicantul să urmeze un anumit model. Din contra, este bine să-şi caute şi să-şi găsească un model de urmat (atât la Aikido-Life, cat şi în viată). El trebuie să se compare mereu cu acel model pentru a vedea cat a progresat sau nu, pentru a-şi impune noi limite pe care să le întreacă singur în viitor.

 

Principiul lucrului bine făcut

Un alt aspect pe care trebuie să-l respecte un practicant serios şi care se respectă, vizează unul dintre cele mai importante principii din Aikido-Life şi anume principiul lucrului bine făcut. Elevul trebuie să înveţe să înţeleagă şi să termine tot ceea ce a început, să nu mai lase nimic neterminat.

Pentru a putea persevera pe calea “lucrului bine făcut”, practicantul de Aikido-Life trebuie să caute să-şi dezvolte mintea, capacitatea de a fi ordonat, capacitatea de a avea control asupra sa şi asupra lucrurilor din jurul său, dar mai trebuie să caute să-şi învingă şi propria lene, propria inerţie.

 Mintea este totul: ea comanda corpului şi, folosind-o, elevul se poate schimba şi poate accelera procesul său de învăţare. Dacă un practicant de Aikido-Life ştie cine este şi ce poate, el nu numai ca-şi intuieşte drumul, „ DO ”-ul, dar ştie şi la ce să se aştepte de la el însuşi, mergând pe calea pe care a ales-o. În aceste condiţii, el poate deveni mai bun atât ca aikidoka, cât şi ca om.

 

Ordine

În ceea ce priveşte ordinea, elevului trebuie să-i fie foarte clar tot ceea ce are de făcut în Dojo şi în alte activităţi din afară, (mişcările, poziţiile, principiile ce trebuie respectate) astfel încât să simtă el însuşi că are totul în ordine în mintea sa şi cu corpul său. Astfel, având în minte (ordonat) tot ce ţine de antrenament, elevul se va simţi mult mai sigur pe el şi, automat, va deveni mai relaxat şi mai receptibil la informaţiile pe care trebuie să le asimileze şi să le pună în practică.

 

Control

Din modul în care practicantul simte sau nu că are totul în ordine decurge şi modul în care acesta simte sau nu ca deţine controlul asupra lucrurilor. Firesc este ca un practicant de Aikido-Life să facă lucrurile având control asupra lor (atât în Dojo, cât şi în afara lui).  Astfel :

– când se antrenează, el trebuie să aibă control asupra sa şi asupra partenerului;

– când lucrează, trebuie să aibă sub control nu numai situaţiile, ci trebuie să ajungă să ţină         şi oamenii sub control;

– când învaţă ceva nou, el trebuie să se relaxeze şi să simtă cum începe să controleze procesul de asimilare a cunoştiinţelor.

Pe lângă toate acestea, pe parcursul practicării Aikido-Life, elevul trebuie să caute mereu sa-si învingă propria inerţie, să iasă din amorţeală şi să renunţe să mai fie comod. Chiar dacă îi este greu să se lupte cu lenea, cunoscând faptul că antidotul ei este hărnicia, el va trata cu seriozitate această problemă şi îşi va depăşi propriile bariere.

Învingându-şi inerţia, practicantul demonstrează ca tratează antrenamentele de Aikido-Life cu seriozitate şi cu sinceritate. În acest moment, este clar ca el a înţeles că nu este suficient să vii la antrenamente, ci mai trebuie să şi lucrezi serios.

Dacă la fiecare antrenament, elevul nu face lucrurile puţin mai bine decât la antrenamentul anterior, dacă le face la fel ca înainte sau chiar mai prost, atunci el îşi încetineşte mult procesul de învăţare, progres.

Pentru a înainta pe calea Aikido-Life, este necesar ca practicantul să caute să fie mai bun la fiecare antrenament, să nu lase “pe mâine” ceea ce poate face azi, respectând astfel şi principiul care cere să dai totul aici si acum.

Atenţia acordată propriului comportament nu trebuie să înceteze la sfârşitul antrenamentului şi la ieşirea din Dojo.

Practicantul de Aikido-Life nu trebuie să ignore „în afară” principiile pe care le respecta în Dojo, iar acest lucru este uşor de realizat de către el dacă, într-adevăr, participă total la antrenamentele obişnuite – fără să conştientizeze acest lucru în mod distinct, el ajunge să fie la fel de serios şi de sincer în toate acţiunile sale.

Datorită complexităţii sale, Aikido-Life permite practicantului să ajungă aproape fără să vrea să-şi realizeze un echilibru între corp şi minte-spirit, urmarea fiind dezvoltarea unei personalităţi conştiente şi armonioase.

Treptat, fiecare elev ajunge să treaca totul prin propriul sau filtru, să analizeze singur situaţiile şi faptele de viaţă, fără să se mai ia după “ceea ce zice lumea”. Nu se mai lasă influenţat de oricine, îşi lărgeşte orizontul şi îşi modifică întregul stil de viaţă.

Practic, elevul are alte aspiraţii şi evită să mai aibă multe contacte cu oamenii limitaţi; nu se mai lasă dus de „val” şi invata să aprecieze fiecare moment al vieţii sale. Un adevărat practicant de Aikido-Life ştie să se bucure de tot ceea ce face: de antrenamente, de munca sa zilnica, de fiecare problemă ce se iveşte în viaţă.

În fapt, un aikidoka nu se sperie de problemele ce apar, ci caută să se folosească de ocazie pentru a găsi o soluţie, pentru a le rezolva. El ştie să nu lase să treaca pe lângă el ocaziile pe care i le oferă viata. Se foloseşte de ele pentru a face ceea ce trebuie:

– când are ocazia să muncească………….munceşte;

– când are ocazia să gândească…………..gândeşte;

– când are ocazia să înveţe ceva nou……invata.

Un aikidoka ştie că totul este posibil, că totul se învaţă, pentru că, practicând Aikido-Life, el descoperă că nu există limite. Nu se mai plânge de nimic, ci se bucură de tot ceea ce îi oferă viaţa de zi cu zi, găsindu-şi propriul echilibru şi armonizandu-se cu legile  Universului.

Astfel, marele câştig al celui ce practică Aikido-Life îl reprezintă transformările ce au loc în felul său de a fi şi de a privi lucrurile, în modul său de a primi ceea ce îi oferă viaţa şi de a acţiona, precum şi în felul în care el învaţă să-şi realizeze un anumit echilibru şi să şi-l păstreze.

Căutandu-şi locul în lume, în Univers, el se descoperă pe sine însuşi altfel de cum ştia pană atunci. Intra în armonie cu tot ceea ce îl înconjoară şi realizează lucruri pe care omul obişnuit din ziua de azi le realizează mai greu.

De aceea, devin practicanţi adevăraţi de Aikido-Life numai oamenii care nu sunt limitaţi, care se caracterizează prin complexitate şi seriozitate. Oamenii care înţeleg că echilibrul şi armonia se găsesc numai dacă le cauţi cu adevărat, ca acestea se obţin prin eforturi, şi că, pentru a le dobândi, sunt necesare cunoaşterea şi înţelegerea legilor Universului din care facem parte cu toţii.

 

Codul  etic şi moral al practicantului  de  Aikido-Life

                                              Motto:    „Elementele simple duc la perfecţiune,

                                                                        iar perfecţiunea nu este un element simplu.”

Michelangelo

 

  • Fii drept şi corect, cu tine şi cu tot ce te înconjoară;
  • Dă dovadă de curaj şi vitejie când situaţia o impune;
  • Fii bun şi compătimeşte-ţi aproapele (partenerul/adversarul);
  • Fii politicos şi arată-ţi respectul pentru tine şi pentru tot ce te înconjoară;
  • Fii sincer şi iubeşte partenerul şi adevărul;
  • Dezvoltă-ţi continuu simţul onoarei şi al datoriei;
  • Fii devotat cauzei şi principiilor ce te călăuzesc în viaţă;
  • Continuă-ţi educaţia şi pregatirea tehnico-tactică; cultivă-ţi spiritul şi perseverenţa;
  • Stăpâneste-ţi simţurile, emoţiile, dobândeşte putere şi control în toate situaţiile;
  • Perseverează prin exigenţă şi muncă pentru a ajunge la perfecţiune;
  • Abţine-te de la comportamentul violent, lipsit de etică şi responsabilitate;
  • Nu săvârşi nicicand vreo faptă de care să te rusinezi, nici în prezenţa altora şi nici când esti singur.
  • Evită următoarele slăbiciuni: lăcomie, indolenţă, voluptate şi furie.

 

Invata sa  ierti in viaţa ta,  trei lucruri: 

„Vântul care împrăştie mireasma florilor,

Norii care acoperă luna,

Omul care-ţi caută ceartă.”

Shihan Ioan Grigorescu
Fondator Aikido-Life